7/4/12

yakult obachan!!

Fa uns dies van passar per TV3 un documental de la BBC sobre la indústria alimentària i on Yakult, una empresa japonesa hi tenia un paper destacat. Seguint el consell de l'amic Pau avui li dedico unes línies a aquesta empresa. Yakult (ヤクルト) va ser creada als anys 30 per un microbiòleg obsessionat en els efectes beneficiosos de certs tipus de bacteris en l´ésser humà. Així doncs no és tan sols una empresa de iogurts sinó d'aquests microorganismes coneguts com bacteris, amb aplicacions tan diverses com begudes, cosmètics o medicina. En el sector alimentari però és reconeguda per ser la primera empresa en treure un producte certificat com a aliment funcional (la famosa certificació FOSHU al Japó). Els aliments funcionals són aquells que aporten beneficis a la salut més enllà de l'aportació de nutrients. 
Yakult va aconseguir la primera certificació FOSHU al 1993 amb el seu producte estrella, una beguda làctea fermentada envasada en una petita ampolleta que conté bilions d'un bacteri probiòtic que suposadament aportarien beneficis a nivell intestinal (dic suposadament perquè actualment a Europa segons l'EFSA es considera que de moment aquests beneficis no estan científicament probats ...però bé això seria un altre debat). Al Japó doncs, és territori Yakult i quan vas al supermercat es fa fins i tot difícil trobar iogurts normals degut a l'altra penetració de begudes i iogurts probiòtics! Evidentment que no és la sola companyia que en comercialitza però la realitat és que Yakult és una marca molt arrelada entre la societat japonesa i per molts forma part de la seva vida diària.


Following the advice of a friend of mine, today I decided to write some lines of an interesting case in Japan, the Yakult company. Yakult (ヤクルト), was created in the 30s by a microbiologist obsessed with the health effects of certain strains of bacteria. So, Yakult is in its essence a bacteria company, with a broad range of applications such as drinks, cosmetics or drugs. In the food industry, it is well-known to be the very first company to be certified as functional food (the so-called FOSHU certification in Japan). Functional food are those products with health effects beyond the basic supply of nutrients. Yakult obtained the first FOSHU certification in 1993, with their best-seller product, a fermented dairy drink packed in a little bottle containing bilions of a probiotic bacteria which should bring intestinal health effects (I say...because currently in Europe there is the whole debate whether this is really scientifically substantiated but well...this would be another discussion). Japan is Yakult territory, when you go to the supermarket is even difficult to find regular iogurts due to the high penetration of these probiotic products ! Obviously nowadays is not the only company marketing them but still Yakult is a brand with strong value among the society and for many is part of their daily life. 


L'èxit de Yakult però, no es pot entendre sense valorar el fenònem de les "senyores Yakult" (Yakult obachan). Aquest fenònem és una estratègia de distribució que Yakult va començar als anys 60 per arribar a les cases i empreses de forma més personalitzada. Amb elements de caire social, es tracta d'un sistema porta-a-porta que utilitza dones que cada matí surten al seu barri a vendre els productes Yakult, a peu, en bici, moto o cotxe.  He llegit que hi ha més de 40.000 "senyores Yakult" per tot el Japó! us imagineu, no sé quin percentatge de vendes representa això per l'empresa però segurament deu ser efectiu ja que també l'utilitzen en altres països. En tot cas és evident que més enllà dels números hi ha un valor intangible de creació de marca molt interessant!


The success of Yakult however, cannot be understood without explaining the phenomena of the "Yakult ladies" (Yakult obachan). This phenomena is a strategy of distribution that Yakult started in the 60s to get into households and companies in a more personalized matter. It certainly includes some elements of social labour as the system is a door-to-door distribution which only employs women that every morning who in the streets of their neighborhood to sell Yakult products by walk, bike, motorcycle or car. I've read that all over Japan there are more than 40.000 Yakult ladies"!! can you believe it? , don't know how much do they represent in sales turnover but it seems it must work because the system is also used in other countries overseas. In any case to me, it is obvious that beyond the numbers there is an intangible benefit of brand value very interesting! 









1 comentari:

  1. Homeee, si veig que de tant en tant em fas cas :). Aqui a Espanya estem colonitzats (i mai més ben dit) per l'actimel i això del yakult no ha arribat, o almenys jo no l'he vist mai als supermercats

    ResponElimina